اشپزی برای کودکان

فصل اول --------شیر مادر تا 6 ماهگی

1389/12/4 12:54
نویسنده : مامان مریم
18,485 بازدید
اشتراک گذاری

شکلک های شباهنگ- Welcome

سلام به همه. قبل از اینکه به طرز تهیه غذا ها بپردازم.مطلبی رو براتون میذارم که دیروز  خوندم و همین مطلب باعث شد تا وبلاگی مخصوص غذاها نی نی  خوشملا درست کنم امیدوارم خوشتون بیاد.

شیر مادر تا ۶ ماهگی:

حتی اگر به هیچ دلیلی نمیخواید به فرزندتان شیر بدهید این کار را تا ۶ ماهگی انجام دهید.در صورتی که  امکان ان برایتان مهیا نیست شیر خشک را جایگزین ان کنید.به نوزادی که از شیر خشک استفاده میکند باید اب هم  بدهید.اب جوشیده سرد شده را بعد از هر وعده شیر به او بدهید.
چه قدر باید بخورد:

شیر مادر را هر چقدر که نوزاد میخورد به او بدهید.هیچ محدودیتی برای ان وجود ندارد.در مورد شیر خشک میتوانید به راهنمای روی قوطی عمل کنید. .گرچه بیشتر بچه ها کمتر از انچه که روی ان نوشته میخورند.

۶ماهگی------بالاخره فرنی


 



چه چیز بدهیم بخورد

اولین غذا معمولا فرنی برنج است.ممکن است بخواهید کمی عصاره بادام هم به  فرنی اضافه کنید یا فقط عصاره بادام -----حریره بادام----را به او بدهید.میتوانید فرنی را بدون شیر ----------ارد برنج و اب------یا با شیر مطمین(شیر خودتان یا شیر خشک:تا قبل از یکسالگی نباید شیر گاو به کودک بدهید)درست کنید.در هر حالمطمین شوید که فرنی در اولین روزها فقط کمی غلیظ تر از شیر است. به مرور میتوانید غلظت ان را زیاد کنید.به قدرت بلع کودکتان توجه کنید اگر عق میزند ان را کمی رقیق تر کنید.

چقدر باید بخورد

فرنی را با یک ق چ  در وعده صبح شروع کنید.غذای کمکی تا ۱۰ ماهگی باید بعد از شیر خورده شود.چون هنوز شیر غذای اصلی  اوست. .برای شروع همه غذاها تنها یک قاشق چایخوری کافی است چون او قرار است فق با طعم و قوام چیز های جدید اشنا شود...نه  اینکه با انها سیر شود. مقدار ان را به مرور زیاد کنید. تا در انتهای ۶ ماهگی به ۵ تا ۱۰ قاشف چایخوری برسد.

۶ ماهگی سنی است که بیشتر متخصصان تغذیه ان را برای شروع تغذیه تکمیلی پیشنهاد  میکنند.
دیگر چه چیز بخورد.

پوره میوه های سبک را میتوانید یکی دو هفته بعداز  شروع غذای تکمیلی به او بدهید. .پوره سیب زمینی..هویج پخته ..پوره سیب معمولا ضرری ندارند.یک قاشق چایخوری از پوره ها در بعد از ظهر برای شیرخوار کافی است.

اگر دیرتر شروع کنیم.

دیر تر شروع کردن غذای کمکی هم این خطر را دارند که شیر خوار  به خوردن مایعات عادت کند و دیگر به این راحتی ها با سختی خوردن غذای جامد کنار  نیاید. ضمن اینکه پایان یافتن ذخیره ویتامین ها...اهن ...و مواد معدنی کوچک هم خطر دارد.


    

هفت ماهگی----------------زمانی برای گوشت خواری

مرحله بعدی اشنا کردن شیر خوار با گوشت است.میتوانید این مرحله را تنها یک هفته بعد از اشنایی  او با فرنی شروعکنید یا یک ماه را تنها با فرنی و حریره بادام سپری کنید.پیش بردن برنامه غذایی بیش از هرچیزبستگی به اشتهای شیر خوارتان دارد.



چه چیز بدهیم بخورد

وعده صبح را با فرنی ادامه بدهید.کم کم میتوانید هلیم(فرنی گندم) یا سلاک گندم را جایگزین  فرنی برنج کنید.بعد از شیر ظهر یک کاسه کوچک سوپ به او بدهید.اولین سوپی  که برای شیر خوار درست میکنید تنها اندکی  گوشت قرمز یا گشت سفید  همراه با کمی برنج له شده است.سوپ را پس از  اماده شدن میکس  کنید تا مثل فرنی شود.به مرور میتوانید سوپ را کمی سفت تر به شیر خوار بدهید.اما در این کار عجله نکنید .نگذارید به خاطر حالت تهوع ناشی از درشت بودن محتویات سوپ از غذا زده شود.بعد از ظهر ها هم به او پوره سبزی ها یا میوه بدهید.پوره را با کره یا شیر رقیق کنید.یک یا دو هفته بعد از اینکه شیر خوار به سوپ عادت کرد میتوانید سوپ او را متنوع کنید.سبزی هایی مثل...جعفری..گشنیز...شوید...کرفس..کدو.خورشتی... کدو حلوایی...لوبیا سبز و سیب زمینی برای شیرخوار مناسب اند. لوبیا عدس-ماش-جو و سایر حبوبات هم همینطور.پس از اضافه کردن هر چیز  به غذای شیر خوار ۳ روز صبر کرده  سپس چیز دیگری اضافه کنید.این طوری اگر حساسیت داشته باشد میفهمید چه چیز بوده است.

چقدر باید بخورد

مثل فرنی مقدار ان را از یک ق چایخوری شروع کنید و کم کم افزایش دهد.بیشتر کودکان در این سن میتوانند ۱۰ تا ۱۵ قاشق چ بخورند اما اگر شیر خوار کمتر از این سیر میشود مجبورش نکنیدغذای اصلی او هنوز شیر است.

 جديدترين خدمات وبلاگ نويسان  ..منبع كامل عكسهاي كارتوني و زیبا ساز وبلاگ .. ܓܨஜミ★ミ گالری عکس قلب شیشه ایミ★ミஜܓܨ   http://ghalbe6ei.blogfa.com/(با تشکر از منصوره مصطفی زاده)
ادامه دارد....................

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان فرشته
12 بهمن 89 20:08
ممنونم که دعوتم کردی مطالبتون خیلی مفیده مرسی
مامان کیانا
15 بهمن 89 14:22
سایت جالب و بسیار مفیدی داری. خیلی به من کمک کرد. ممنون.