اشپزی برای کودکان

توصیه های تغذیه ی کودکان یک تا سه سال

1390/5/19 18:17
نویسنده : مامان مریم
3,149 بازدید
اشتراک گذاری

توصیه های تغذیه ی کودکان یک تا سه سال

 



فرزند در حال رشد شما نیاز به تغذیه ی متناسب با سنش دارد . برای کودک ، سنین یک تا سه سالگی دوره ی کشف انواع مزه ها و بوییدنی هاست . دوره ی بسیار اساسی و حساسی که نقش مهمی در زندگی آتی او و عادت های غذایی اش دارد .


به تدریج که کودک از یک سالگی عبور می کند ، نیاز های خاص تغذیه ای ، برای رشد متناسب به وجود می آید و لازم است که تمام مواد غذایی مورد نیاز به تناسب ذائقه ی کودک به او ارایه شود .

رشد و احتیاجات غذایی کودکان یک تا سه سال

بعد از یک سالگی ، کودک گوناگونی مزه ها و لذت بردن از خوردن را درک می کند و نیازهای تغذیه ای او به قوت خود باقی می ماند و با شروع دندان در آوردن کودک ، امکان جویدن غذا برایش فراهم می شود . در این سن دستگاه گوارش کودک به اندازه ی کافی به بلوغ رسیده است که بتواند غذاهای همسان بزرگسالان را مصرف نماید . او یاد می گیرد که به تناسب اشتهای خود غذا خورده و سلیقه ی غذایی خاص خود را پیدا کند .

نیازهای ویژه
نیازهای غذایی او متناسب با وزنش تغییر می کند .
جدول نیازمندی های تغذیه ی روزانه ی کودکان یک تا سه سال

1300-1720 کیلو کالری
کالری

16-30 گرم
پروتئین

500 میکروگرم
کلسیوم

80-120 میکروگرم
منیزیم

10 میکروگرم
آهن

60 میکروگرم
ویتامین ث

10 میکروگرم
ویتامین د



چگونگی تغذیه ی کودکان
از یک سالگی به بعد کودک تمام جنبه های تغذیه ای را درک می کند. با ایجاد تنوع در غذاهای او، کودک می تواند به زودی بدون نیاز به کمک دیگران غذا بخورد اما نکته ی مهم در تغذیه ی کودکان یک تا سه سال ، سازگاری و تناسب غذاها با سنشان است .
در این سن کودک تنوع مزه ها و غذاها را کشف می کند . لازم است که او را در تلاش برای شناخت غذاها ، یاری نمائیم .


فقدان چابکی
بعد از ده یا دوازده ماهگی ، کودک به محتویات بشقابش علاقه مند می شود و دوست دارد که آن ها را لمس کند . در حوالی یک سالگی ، تکه های کوچک و باقی مانده ی غذا در ظرف برای او هیجان انگیز بوده و آن ها را با اشتیاق به دهان می گذارد و می جود . او سعی می کند قاشق را از دستان مادرش بگیرد و از انگشتانش برای خوردن استفاده می کند ، غذا را چنگ می زند و در اطراف خود می پراکند . او برای شناخت ماهیت قاشق ، آن را روی زبانش می چرخاند و محتویات آن به ندرت به دهانش می رسد . در خیلی از موارد حوصله ی والدین بسیار زود سر می رود .


در اولین تجربیات کودک ، همه چیز پراکنده می شود ولی به همان اندازه مهم است که مراقب آلوده نشدن او به گرد و خاک روی میز باشیم . به تدریج کودک مهارت های خود را تا حدود 15 تا 18 ماهگی توسعه می دهد و می تواند به تنهایی با قاشق غذا بخورد به محض اینکه این مهارت را بدست آورد ، والدینش باید از کمک به او خودداری کنند ولی ، در موارد بروز مشکل می توانند او را یاری کنند البته نباید این کار به صورت مداوم انجام پذیرد .

آغاز جویدن
کودک از 12 یا 14 ماهگی معمولا غذا را نشسته بر یک صندلی کوچک ، در حضور بزرگسالان می خورد . بعد از 16 ماهگی ، او علاقه مند می شود در حالیکه روی صندلی خودش نشسته ، برای خوردن ، دست و دهان خود را هماهنگ سازد اگر چه هنوز هم ممکن است به کمک دیگران نیاز داشته باشد . در چنین حالتی والدین باید در کنار او بنشینند و او را در دست گرفتن قاشق و هدایت آن به دهانش و تمام کردن محتویات بشقابش ، یاری کنند .
کشف توانایی های جدید ، با معرفی خوراکی های جدید نظیر میوه و سبزیجات ، دنبال می شود .

جویدن غذا با دندان های نیش (در 18 ماهگی ) و سری دوم دندان های آسیا ( در 24 ماهگی ) نوعی مهارت اکتسابی است .

دندان پزشکان عقیده دارند که دادن خوردنی های سخت به تناسب رشد دندان های کودک بلا مانع است ولی محتویات غذا باید سازگاری لازم را با رشد دندان های کودک داشته باشد .

در این میان ، ترکیب کردن و بریدن غذا ها به تکه های کوچک بسیار مفید است .

والدین : صبور باشید !
بعد از 20 تا 24 ماهگی ، کودک تقریبا زندگی مستقل خود را آغاز می کند و غذا خوردن تبدیل به یک امر برجسته ی روزانه می شود . کودک به جای تکه های کوچک ، از مخلوط غذا ها استفاده می کند . استقلال در غذا خوردن برای کودک لحظه ی بسیار لذت بخشی است و نشستن در پشت میز غذا خوری با بزرگتر ها ، او را سرشار از غرور می کند .
توسعه و تکامل رشد ذهنی پا به پای سلایق ذائقه ای و حس لامسه باید توامنا با دیگر توانایی های کودک ، مورد توجه قرار گیرد .

این سن کودک دوران بازیگوشی ها ، امتناع از پذیرش بعضی از غذاها و رد برخی از خوراکی های متناسب با تمایلات جسمانی اوست و والدین در این مرحله باید آگاهانه در صحنه حضور داشته باشند . در این سن کودک تمایل دارد از غذاهای مشابه پدر و مادرش استفاده و به نوعی از آنها تقلید نماید .

کودک یاد می گیرد انواع غذاها را چشیده و غذای مورد علاقه ی خود را انتخاب نماید و به نقش پدر و مادر و کمک های آنها پی می برد زیرا که برای تمییز کردن دور دهان و مرتب کردن خودش بعد از غذا ، به آنها نیاز دارد .

استفاده ی هماهنگ شده از وسایل روی میز از 4 تا 6 سالگی کودک زمان لازم دارد و نباید پیش از آن کودک را وادار به این کار نمود .


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

مامان نسترن
22 مرداد 90 14:58
ممنونم . خیلی مفید بود