اشپزی برای کودکان

آشپزی برای کودکان

1391/3/2 20:51
نویسنده : مامان مریم
1,678 بازدید
اشتراک گذاری
آشپزی برای کودکان

برخی ها می گویند برای آنکه بتوانید برای کودکتان یک پوره خوب درست کنید نیاز نیست آشپز خوبی باشید. برخی دیگر به شما توصیه می کنند چون آشپزی برای کودکان بسیار سخت است آن را رها کرده و به غذاهای صنعتی آماده اکتفا کنید. نظر شما چیست؟ قبول داریم که آشپزی ذاتی نیست. توصیه هایی برای آنهایی داریم که به آن نیازمندند.

از چه سنی کودکان می توانند غذاهای جامد بخورند؟

جواب ما به این سوال والدین ساده است. زمانی که فرزندتان به چیزهای دیگری جز شیشه شیر یا سینه مادر علاقه نشان داد. زمانی که هر چیزی را به او نشان می دهید می خواهد آن را به دهان ببرد بهترین زمان برای چشاندن مزه غذاها به اوست.

به عبارت ساده تر شما مادر عزیز می توانید دادن غذای کمکی را از 4 تا 6 ماهگی در عین حال که شیر غذای اصلی فرزندتان است آغاز کنید.

برای شروع میوه ها خوب ترند یا سبزی ها؟ این موضوع که با چه نوع ماده غذایی شناسایی غذاها را به فرزندتان آغاز می کنید مهم نیست. مساله مهم آن است که مواد غذایی آلرژی زا را مانند تخم مرغ، میوه های گرمسیری و بومی به فرزندتان ندهید.

برای یک هفته تنها باید یک نوع ماده غذایی به کودکان داد؟ دادن تنها یک نوع ماده غذایی برای چند روز متوالی به کودک این امکان را فراهم می آورد تا نوع عکس العمل او را متوجه شوید. در صورتی که مواد غذایی داده شده تنوع داشته باشد و کودک نسبت به آن آلرژی نشان دهد نمی توانید بفهمید آن ماده کدام بوده است.

توصیه می کنیم برای مدت 8 تا 10 روز یک روز در میان یا دو روز در میان از یک ماده غذایی مشخص استفاده کنید

. کی می توانیم تنوع غذایی ایجاد کنیم؟

می توانید به مرور زمان مواد غذایی گوناگون به پوره کودکان بیفزایید و آنها را با سبزیجات جدیدتر و مزه تازه تری آشنا کنید. آیا می توان به کودک گوجه و گل کلم داد؟ دادن چه مواد غذایی ممنوع است؟ هر نوع ماده غذایی را می توان به کودک داد مگر آنکه در او ایجاد آلرژی کند.

سوال مهم تر این است که چه ماده غذایی را در چه ماهی باید به او داد.

مثلا در حالی که می توانید از 4 ماهگی به او موز، توت فرنگی، گل کلم، هویج، هلو، گلابی، سیب و سیب زمینی بدهید

تنها از 6 ماهگی است که مجوز دادن آناناس، گوشت، اسفناج، ذرت، طالبی، عسل، پیاز، نخودفرنگی، ماهی، مرغ، گوجه و ماست را پیدا می کنید

. انگور و برنج را می توانید از 9 ماهگی و نان را از 12 ماهگی به او بخورانید

. آیا پوره کودکان باید کاملا لیز و نرم باشد یا تکه ای اشکالی ندارد؟

از 8 ماه به بعد کودکان می توانند تکه های کوچک را بخورند اما قبل از این سن پوره باید کاملا میکس، نرم و لیز باشد تا کودک به راحتی آن را قورت دهد.

آیا می توان به سوپ آنها شیر اضافه کرد؟

در درجه اول توصیه می کنیم از آب گوشت یا مرغ استفاده کنید. افزودن کمی شیر پاستوریزه هم بلااشکال است. آیا هضم برخی مواد نسبت به باقی آسان تر است؟ در 4 ماهگی کودکان هنوز نمی توانند به خوبی انواع سبزی های فیبردار را هضم کنند

. آبمیوه ها نیز برای این سن مناسب نیست. آیا می توان پوره را در یخچال نگهداری کرد؟

تا 48 ساعت می توان پوره را در یخچال نگه داشت در غیر این صورت بهتر است برای فواصل طولانی تر آن را فریز کنید.

   منبع :هفته نامه سلامت

  

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)