اشپزی برای کودکان

چگونه می توان مطمئن شد مواد مغذی کافی به کودک می رسد.

1391/3/19 14:32
نویسنده : مامان مریم
2,226 بازدید
اشتراک گذاری



چگونه می توان مطمئن شد مواد مغذی کافی به کودک می رسد.
نوزادان و کودکان نیز مانند بزرگسالان به پنج گروه اصلی مواد مغذی، هیدرات کربن، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. در شش ماهه اول زندگی این مواد را از شیر مادر و یا شیر خشک گرفته و پس از آن باید با غذاهای متنوع و سالم بگیرند.
از آنجائیکه معده کودک بسیار کوچک می باشد و نمی تواند حجم زیادی را در هر بار تحمل کند، بنابراین باید غذاهایی برای کودک آماده کرد که با حجم کم هم بتوانند تمام مواد مغذی را به او برسانند. کودکان از سن 1 تا 5 سالگی سرعت رشدشان کندتر می شود. بنابراین در مقایسه با سال اول تولدشان به میزان کالری کمتری نیاز دارند. بسیاری از مادران و پدران دارای کودک خردسال فر می کنندکه کودکشان به اندازه کافی غذا نمی خورد. ولی آنچه که به نظر شما کم و ناکافی می آید، می تواند برای معده کم حجم کودکتان سیر کننده و کافی باشد.
آنچه که در غذای کودک باید دقت کرد نه تنها حجم غذای او بلکه کیفیت و تنوع غذایی نیز می باشد. راهنمایی زیر کمک می کند تا بدانید که عادات غذایی کودک خردسال شما، مواد مغذی کافی را به او می رساند.
.

· قدم اول: میزان رشد کودک را تحت نظر داشته باشید. از منحنی رشد برای ثبت قد و وزن کودکتان استفاده کنید و در هر بار ویزیت پزشک قد و وزن او را بر روی منحنی بکشید. اگر وزن و قد او در منحنی 50% و یا بالاتر قرار دارد، به این معناست که او به میزان کافی، انرژی از غذاهای متنوع می گیرد. اگر که کودک شما از یک خط منحنی رشد به خط پایین تری نزول کند، این امر می تواند نشانه ای برای وجود مشکل تغذیه ای و سوء تغذیه باشد. اگر کودک شما از ابتدا در .اطراف یکی از خطوط زیر 50% بوده و بر روی همان خط به تدریج بالا آمده است، به احتمال زیاد مشکلی برایش وجود ندارد. ولی اگر او در طی چندماه به اندازه یکی از این خطوط منحنی رشد پایین آمده باشد، بعنوان مثال از خط 50% به 25% نزول یافته باشد، این احتمال می رود غذای کافی به او نمی رسد. اولین نشانه فقر غذایی، کم و آهسته شدن آهنگ رشد کودک می باشد. اگر که فرزند شما بر روی منحنی قد به اندازه یک خط پایین بیاید حتماً با پزشک مشورت نمایید زیرا که آن می تواند دلیل جدی تری علاوه بر کمبود تغذیه داشته باشد.
البته به یاد داشته باشید که پیش از اینکه نگران شوید، دو دلیل طبیعی برای کم شدن و یا ثابت ماندن وزن کودک در منحنی رشد وجود دارد. کودکان بر اثر تحرک بیشتر از قبیل چهار دست و پا راه رفتن و دویدن انرژی بیشتری می سوزانند ممکن است بر روی منحنی رشد کمی پایین آیند این حالت می تواند در هر زمان از 9 ماهگی تا 2 سالگی رخ دهد.
دلیل دوم بسته به فرم بدن کودکتان دارد. معمولاً کودکانی که کشیده هستند و قدشان سریع تر رشد می کند ممکن است که به روی منحنی وزن کاهش داشته باشند بعنوان مثال کاملاً طبیعی است که فرزندتان به روی منحنی قد روی خط 75% و بر روی منحنی وزنی به روی خط 25% باشد.
·
قدم دوم: او را از نظر کمبود مواد غذایی چک کنید. با چک کردن کامل بدن نوزاد می توانید از سر تا به پا در صورت وجود کمبود و مواد مغذی در بدن او به آن پی ببرید. هر یک از علایم زیر می توانند دلیل کمبود مواد مغذی باشد در صورت مشاهده هر یک از این علایم با پزشک اطفال مشورت نمایید.
مو: موی کم پشت، شکننده، خشک و مو خوره دار
پوست: رنگ پریده، پوست خشک و پوست پوست و چروک دار و یا اینکه به صورت شل به ماهیچه وصل باشد. پوست به آسانی و سریع حتی در جاهائیکه در معرض زمین خوردن نیستند کبود شود، داشتن مویرگهای نمایان در زیر پوست و دیر خوب شدن زخمها
چشم ها: حلقه تیره در اطراف چشم و گود افتادن چشم
لب ها: وجود شکاف در اطراف لب که دیر خوب می شوند.
لثه: لثه نرم که به راحتی نیز خون می افتد.
دندان: دندان های بدون دوام با پوسیدگی های زیاد.
زبان: کم رنگ و صاف (بدون پرز بودن)
ناخن ها: شکننده، نازک
استخوان ها: پاهای قوس دار (به اصطلاح پرانتزی)، دنده های بالا آمده
بیشتر علائم بالا نشان دهنده کمبود ویتامینها و مواد معدنی و یا به طور کلی کمبود مواد مغذی به طور بسیار جدی می باشد. اگر کودک شما به مقدار کم دچار سوء تغذیه باشد ممکن است یک یا چند تا از نشانه های بالا را داشته باشد و یا اصلاً هیچ علایم ظاهری نداشته باشد.
.

·قدم سوم: قدم اول و دوم شما به شما نشان می دهند که آیا کودک شما دچار کمبود مواد مغذی هست یا نه. ولی اینکه شما بدانید که فرزندتان تغذیه ایده آل را برای رشد ایده آلش دریافت می کند را تنها از طریق آنالیز تغذیه ای می توانید دریابید.


.
طریقه انجام آنالیز تغذیه ای
برای یک هفته همه آنچه را که فرزندتان می خورد را یاد داشت کنید. نوع غذا ومقدار آنرا برحسب گرم، تعداد قاشق و یا تکه ها را یادداشت کنید. سپس با یک متخصص تغذیه که در زمینه آنالیز تغذیه ای تجربه دارد ملاقات کنید. آنالیزهای تغذیه ای از یک برنامه کامپیوتری استفاده می کنند که می تواند داده های شما را گرفته و مقدار کالری، پروتئین، هیدرات کربن، چربی، ویتامین، مواد معدنی و فیبر دریافتی کودکتان را محاسبه کند. سپس متخصص تغذیه این مقدار را با مقدار ایده آل مورد نیاز سن کودک شما مقایسه می کند. اگر که فرزندتان ماده خاصی را کمتر از مقدار ایده آل دریافت کند، متخصص تغذیه با نوشتن دستور غذایی برای شما، سعی به جبران آن ماده می کند. ممکن است که فرزند شما به استفاده از قرص های مکمل از قبیل مولتی ویتامین و یا کلسیم و .... نیز نیاز داشته باشد.
این پروسس می تواند هزینه بر و وقت گیر باشد. ولی اگر که شما همواره این نگرانی را دارید که کودکتان به مقدار کافی غذا نمی خورد این روش بهترین راه برای اثبات آن است. البته آنالیز تغذیه ای شما هنگامی دقیق است که شما اطلاعاتی را که از تغذیه کودکتان جمع می کنید دقیق و بدون غلط باشد. البته اگر شما بخواهید خود نیز با صرف دقت و بدست آوردن اطلاعات تغذیه ای از طریق کتاب و یا اینترنت می توانید بدون کمک گرفتن از متخصص تغذیه، میزان دریافتی مواد مغذی را در کودکتان محاسبه کنید.

منبع : niniland

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان نسترن
20 خرداد 91 19:22
ممنونم خیلیی بهم کمک کرد