اشپزی برای کودکان

نکاتی درمورد حساسیت غذایی

1391/3/19 14:33
نویسنده : مامان مریم
2,316 بازدید
اشتراک گذاری

نکاتی درمورد حساسیت غذایی


حساسیت غذایی:
حدود 5% از کودکان دارای حساسیت غذایی هستند. در این کودکان سیستم دفاعی بدن برخی از مواد غذایی را بعنوان ماده مزاحم تلقی کرده و برای دفع آن شروع به تولید آنتی بادی می کند. این آنتی بادی ها می توانند باعث ایجاد حساسیت پوستی (دانه های قرمز بر روی پوست)، اسهال و پر آب شدن چشم شوند.
حساسیت غذایی به دو صورت می تواند ر خ دهد:
- اول اینکه حساسیت بلافاصله پس از خوردن غذا ظاهر می شود. بدین صورت که پس از صرف غذا گلوی کودک متورم شده و او شروع به عطسه می کند، این حالت می تواند توأم با ریزش اشک و پر آب شدن چشم و یا خارش زبان نیز باشد. در موارد نادر تورم گلوی کودک به اندازه ای می شود که می تواند تنفس او را دچار مشکل کند در این صورت باید فوراً کودک را به قسمت اورژانس مرکز درمانی یا بیمارستان ببرید.
- دسته دوم حساسیت ها آنهایی هستند که علایم آن پس از چند روز بروز پیدا می کند. این علایم معمولاً با دانه های قرمز بر روی پوست و یا به هم ریختن شکم کودک همراه است.
برای اینکه مطمئن شوید که کودک شما حساسیت به غذایی خاص ندارد. هنگامیکه می خواهید برای او غذای جدید را شروع کنید بهتر است که هر غذا را با دادن میزان کم شروع کرده و بین هر غذای جدید چند روز فاصله بگذارید تا در صورت بروز حساسیت بدانید کدام غذا باعث ایجاد حساسیت شده است. با دانستن غذایی که کودکتان به آن حساس است باید آنرا از وعده غذایی او حذف کنید. در برخی از کودکان امکان این وجود دارد که حساسیت به غذای خاص خود به خود با گذشت زمان برطرف شود. بنابراین پس از یک ماه می توانید دوباره غذای مذکور را به میزان کم به او داده تا عکس العمل او را به آن غذا بدانید و معمولاً اغلب آلژی ها به غذا از 9 نوع ماده غذایی ایجاد می شوند. این غذاها عبارتند از: لبنیات، غذاهای دریایی، گندم و غذاهای درست شده از آن، آجیل، بادام زمینی، سفیده تخم مرغ، مرکبات، لوبیاو افزودنی و چاشنی های غذا. بنابراین پیش از دادن این غذاها به کودکتان بیشتر مراقب و گوش به زنگ آثار حساسیت باشید. اغلب کودکان دچار حساسیت غذایی ، پس از 3 سالگی این حساسیت را از دست می دهند و می توانند همه جور غذایی را بخورند.
مطلب دیگری که باید مراعات کنید در ارتباط با باقالی می باشد و برخی از افراد به طور ژنتیکی دچار کمبود آنزیم فسفات 6 گلوکز در بدنشان هستند. این افراد با خوردن و یا بو کردن باقالی تازه دچار بروز حالتهایی شبیه به حساسیت می شوند. این علایم عبارتند از ورم لبها، صورت و بدن، تنگی نفس و در حالتهای خیلی شدید حتی رفتن به کما نیز می باشد.



منبع :

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)