*اگر کودک شما هنوز هم پس از خوردن شیر ، گرسنه به نظر می رسد
* اگر بیش از حد معمول غذا می خواهد
* اگر شب هنگام از خواب بیدار می شود ، در صورتی که قبلاً تمام شب را می خوابید .
* اگر بی قرار و ناآرام به نظر می رسد .
اگر کودک شما برخی از این علایم یا همۀ آن ها را از خود نشان می دهد ،این احتمال وجود دارد که از این پس ،او آمادگی خوردن غذاهای جویدنی رادارد . به بهداشتیار یک درمانگاه مراجعه کنید و مسئله را با او در میان بگذارید . کودکانی که از نظر جثه کمی بزرگتر هستند . بیشتر گرسنه می شوند و ممکن است زودتر از چهارماهگی این علایم را از خود نشان دهند . اما تا پیش از چهارماهگی نباید بهاکثر کودکان غذاهای جویدنی داد ؛ چرا که دستگاه گوارش آن ها قادر به هضم چنین غذاهایی نیست .
به سابقۀ هر خانواده ای نسبت به آلرژی ها ، اگزما یا آسم به خوبی توجه داشته باشید . تحقیقات نشان می دهد کودکانی که مدت زمان طولانی تری شیر مادر یا شیر خشک می خورند ،کمتر دچار چنین عوارضی می شوند.
در روزهای نخستین از شیرگیری، کودک شما به غذاهای جویدنی به عنوان مکمل مادۀ غذایی وابسته نمی شود ؛ زیرا هنوز نیاز او را شیر برآورده می سازد و او فقط با شیر مادر آشنایی دارد .
اگر کودکتان فقط غذا را مزه مزه می کند ،نگران نباشید . تجربۀ بیرون دادن غذا هم امری طبیعی و با اهمیت است . با وجود این ، تا شش ماهگی ،ذخیرۀ مواد غذایی بدن کودک شما بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین برای تأمین همۀ مواد معدنی و ویتامین های ضروری ،که کودک شما نیاز دارد دادن غذاهای جویدن بسیار مهم تلقی می شود