اشپزی برای کودکان

تغذیه کودک با غذاهای جامد

1389/12/23 0:14
نویسنده : مامان مریم
2,201 بازدید
اشتراک گذاری



متخصصان معتقدند آغاز تغذیه با غذاهای جامد مرحله ای خاص در تغذیه کودکان است. آنها می گویند زمان مناسب و چگونگی گذر از مرحله تغذیه با شیر مادر یا شیرخشک به غذاهای جامد بسیار مهم است. یکی از نکته هایی که این متخصصان روی آن تاکید دارند، زمان مناسب برای آغاز این مرحله است.


پس باید به این نوع سوال ها دقت کنیم؛
آیا کودک شما یکباره به غذاهایی که شما می خورید، علاقه مند شده است؟ آیا هنگامی که قاشقی غذا به او می دهید دهانش را باز می کند؟

پس شاید زمانش رسیده که به او غذاهای جامد هم بدهید. شیر مادر یا شیر خشک تنها غذای مورد نیاز نوزاد است
. در عرض ۵ تا ۶ ماهگی به بعد، کودک شما رشد کرده و قادر خواهد بود غذای جامد را برای بلع به عقب دهانش بفرستد. در همین زمان کنترل سر کودک نیز بهتر شده و یاد می گیرد با کمک دیگران بنشیند؛ این حرکت از مهارت های ضروری برای خوردن غذاهای جامد است.

اگر از آمادگی کودک خود اطمینان ندارید، دقت کنید که آیا کودک شما می تواند سرش را راست نگه دارد و با کمک و همراهی دیگران بنشیند یا به آنچه که شما می خورید علاقه ای دارد؟


● آبمیوه ها

زمانی که کودک ۶ ماهه یا بیشتر است، می توانید به او آبمیوه های ملایم و صد درصد طبیعی نیز بدهید. البته آبمیوه ها بخشی ضروری از رژیم غذایی کودک نیستند و همچنین به اندازه خود میوه ارزش غذایی ندارند.

در هر صورت اگر به او آبمیوه می دهید، مطمئن شوید که کاملا بهداشتی است. در این سنین شما باید بتدریج نوشیدنی های کودک را در فنجان به او بدهید.

فراموش نکنید آبمیوه بیش از حد، می تواند منجر به بروز مشکلات وزنی و اسهال کودک شود همان طور که اشتهای کودک را برای خوردن غذاهای جامد و مغذی کم می کند. به علاوه نوشیدن آبمیوه در طول روز یا هنگام خواب می تواند باعث پوسیدگی دندان ها هم بشود.


● مواد غذایی خطرناک برای کودک


غذاهای خاصی نیز هستند که باید از مصرف آنها خودداری کرد: غذاهای کوچک و لغزنده مانند دانه انگور و آب نبات، مواد غذایی خشک که به جویدن نیاز دارند، مانند هویج خام و آجیل، خوردنی های سخت یا چسبنده مانند کره بادام زمینی یا تکه های بزرگ گوشت و خوراکی هایی که به صورت انبوه مصرف می شوند، مانند کشمش.


● لذت بردن از غذا خوردن کودک


در ابتدا ممکن است به کودک خود در حالی غذا بدهید که روی پاهای شما نشسته است. به محض این که کودک بتواند بدون کمک شما بنشیند، صندلی بچه با پایه ای ثابت برای او در نظر بگیرید.


همچنین کودک دوست دارد همراه غذا خوردن، با غذایش بازی هم بکند. با این که این کار باعث کثیف شدن دست و صورت او می شود، ولی بدانید که این کار به رشدش کمک می کند. پس پوششی پارچه ای روی زمین قرار داده و نگران ریختن غذاها نباشید.

در ضمن هنگامی که کودک از غذایی خاص رو برمی گرداند، آن را به او تحمیل نکنید. بسادگی و زمانی دیگر امتحان کنید و باز هم و باز هم.
زمانی که کودک به اندازه کافی غذا بخورد، از قاشق رو بر می گرداند. در این زمان او را مجبور به خوردن غذای بیشتر نکنید.
و نکته آخر این که شما هم سعی کنید از سینی درهم و برهم و دست ها و صورت چسبناک کودک خود لذت ببرید و بدانید که در حال ایجاد عادات غذایی سالم برای او هستید.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

کازشناس مامایی
1 شهریور 95 23:19
سلام پاسخ به سوالات مامائی و زنان و زایمان لطفا سوالات خود را به ایمیل ذیل مطرح نمائید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد. zanan365@yahoo.com